AI i offentlig sektor

Fika-till-Fika workshop 2023

Välkommen till AI Lunds första Fika-till-fika workshop för 2023. Vi berör implementering av AI och automatiserat beslutsfattande i offentlig sektor. Dagen antar både ett forskningsrelaterade och praktiknära perspektiv. Den här gången även med en nordisk utblick.

Platsen blir LUX Aula i centrala Lund. Men men vi erbjuder även en hybridlösning, så att du som har långt till Lund har möjlighet att delta på distans.

När: 25 Januari 2023

• på plats i Lund kl 9.30 - 15.30.
  • online på zoom kl 9.55 - 12.00 och kl 13.15 - 15.00

Plats: LUX Aula, Helgonavägen 3, Lund, Sverige och online.

Talat språk: Svenska.

Förmiddag

09:30-10:00 Fika, mingel och registrering

09.55 Onlinedeltagare hälsas välkomna.

Introduktion

Stefan LarssonLunds universitet, introducerar dagens program.

Slutrapport från Nationella uppdraget för att främja AI i offentlig sektor

David Magård, Bolagsverket, presenterar slutrapporten från ett nationellt uppdrag som syftar till att främja AI i offentlig sektor som fem dagar tidigare slutrapporterats till regeringen.

Panelsamtal om slutrapport från Nationella uppdraget för att främja AI i offentlig sektor

Nordisk utblick

Lisa Reutter Norwegian University of Science and Technology (NTNU) visar upp sin forskning om norska välfärdsmyndigheter.

Hanne Hirvonen , University of Helsinki Legal Tech Lab, beskriver finska ändringar i lagstiftning om automatiserat beslutsfattande.

Eftermiddag

AI-risker och etisk utvärdering

Anna Felländer, anch.AI, delar med sig om hur man kan etisk utvärdera och upptäcka AI-risker

Från AI-etik till myndighetspraktik

Ellinor Blom Lussi, LTH, presenterar en artikel om översättningen av AI-relaterade begrepp, från teori till implementering, i offentlig sektor.

Socialt arbete

Lupita SvenssonLunds universitet, visar upp forskning från socialt arbete

14:15-14:35 Juridisk vägledning för decentraliserad AI

Karin Lönnheden, stabschef, på Integritetsskyddsmyndigheten presenterar ett nytt pilotprojekt med regulatorisk testverksamhet där IMY ger fördjupad juridisk vägledning i frågor som rör decentraliserad AI.

14:35-14:45 Frågestund

14:45-15:00 Avslut

Stefan Larsson, Lunds universitet, leder diskussion och sammanfattning och framåtblick

15:00-15:30 Fika och mingel

Organisation och kontakt

Stefan Larsson, docent, forskare och lektor vid Institutionen för teknik och samhälle på LTH, Lunds universitet.

Ellinor Blom Lussi, PhD-kandidat vid Institutionen för teknik och samhälle på LTH, Lunds universitet

Jonas-Wisbrant [at] cs [dot] lth [dot] se (subject: AI%20i%20Offentlig%20sektor%2028%20april%202022) (Jonas Wisbrant), AI Lund, Lunds universitet